Monday, June 30, 2014

Ränneslättsturen

Ränneslättsturen, ett långlopp i MTB på 78 km, som blev en bra upplevelse, trots ångest jag hade innan. Senast jag körde där gick jag omkull och väder prognosen visade på dåligt väder, och det regnade dagen innan så risk för slirig bana var stor. Har heller inte cyklat så mycket då jag mest satsat på trail lopp, så 78 km MTB kändes som en rejäl utmaning.

Så det var riktigt mycket fjärilar i magen och jag hade svårt att sova innan, ville ju inte börja semester med att bli skadad. Är nog ålderstecken att tänka så...

Men när väl starten gick och solen lyste igenom molnen kändes det bra och kul. Den första halvan tog jag det lite lugnt , dels för att det var mycket rötter som var hala och mycket folk att ta hänsyn till. Speciellt på singeltrack så blir det lätt stopp för att de framför har slirat till eller liknande. Ibland blev det kö i vissa uppförsbackar. Men andra halvan gick det bättre och kunde köra på som jag ville och var stark i uppförsbackarna där jag även avancerade.

Sluttiden blev 4.05 och en 2a plats i D40. En stor fin pokal fick jag :-). Ingen super tid men väldigt nöjd och det blev en positiv upplevelse. Banan var torrare än väntat med fina vyer på tallhedar och roliga tekniska partier. Mycket bättre än jag mindes från förra gången jag körde, så det kan nog bli fler Ränneslättsturer.

Nu ser jag fram emot Cyklevasan :-)

 

No comments:

Post a Comment