Friday, October 5, 2012

Lidingöloppet 2012

Lidingöloppet är väldigt speciellt, inte bara att det är långt utan den är förrädisk med sina backar. Mitt mål var att matcha min tidigare tid från 2009 på 2.27 och absolut komma under 2.30.

Min startposition kunde inte vara bättre i mitt startfält för jag stod längst fram i led 3 :-), så det blev bra fart i början, lite för bra kanske, men tempot kändes ändå bra. Jag kände dock i första backen att det inte gick helt lätt så jag drog av lite på tempot. Efter 10 km hade jag 47.43 och låg 40 s före min ideal tid. Nu gick det ganska lätt och fram till 15 km hade jag förbättrat försprånget ytterligare och var nu 1.30 före. Kände av att jag fått i mig lite dåligt med energi så jag tog mig tid att stoppa i mig en bit banan och en mun sportdryck. Nu blev det mycket sugande backar och fick slita för att inte tappa tempot, vid 20 km började det kännas tungt, jag låg nu bara 30 s före. Tog min gel som jag hade med mig och hoppades bli lite piggare. Nu var inte backarna att leka med, fick verkligen slita uppför men kunde ändå återhämta mig hyfsat utför och ligga på någorlunda när det var plant men det var det ju inte så ofta tyvärr, i Aborrbacken gick jag en bit för att spara mig lite. Nu började jag tappa ordentligt och efter Aborrbacken låg jag 30 s efter... Nu skulle jag behövt en gel till men jag fick nöja mig med en bit banan. Efter backen "Karin" gick det lite lättare igen och försökte ligga på sista biten men benen var stumma och ville inte riktigt sätta fart. Tappade ytterligare lite och spurtade, nåja, försökte iallafall, in på tiden 2.29. Så de sista 5 km tappade jag 1.30.

Jämfört med förra gången jag sprang så fick jag slita mycket mer och jag är nöjd med att jag kom under 2.30. Nästa gång jag springer detta lopp ska jag ha bättre upplägg med energi och hålla igen något i början så kanske jag kan matcha 2.27.27 :-)

No comments:

Post a Comment