Sunday, September 27, 2009

Lidingöloppet 2009

En helt annan upplevelse än de tidigare äventyren. Men kul på sitt sätt. Tillsamman med drygt 15700 löpare (varav 3140 kvinnor) skulle man tillryggalägga 30 km. Jag hade otrolig respekt för distansen. Även om jag vant kroppen att vara ute länge så är det ju en helt annan sak att ligga på och springa i högt tempo i 3 mil.

Innan start värmde jag upp med Malin Ewerlöf, nja nästan i alla fall :-), vi sprang lite brevid varandra och det såg så imponerande lätt ut...
Efter starten drog fältet (startgrupp 2) ut på gärdet och efter någon kilometer in på en smalare stig. Det blev trångt och jag svor över dessa långa grabbar vars armbågar träffar uppe i mitt ansikte, men efter några kilometer blir det lättare. Fast mycket folk i spåret var det hela tiden. Målet var att hålla ca 5 min/km tempo. Första milen gick på 48.21, sen blev det tuffare i småkuperd terräng där man aldrig kunde slappna av. Den andra milen gick på 50 min. Den sista milen kändes riktigt bra, gick på 49 min, trots rejäla backar och att jag de sista kilometrarna kände att krampen var nära. Totaltiden blev 2.27,27 och placering 38 totalt bland damer och placering 10 i K40 klassen. Det gick över förväntan så jag är helnöjd.

No comments:

Post a Comment